Statut Polskiego Towarzystwa Psychologicznego(tekst ujednolicony) uchwalony przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów PTP w dniu 21 września 2005 r. (zarejestrowany w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy KRS 38316) ze zmianami wniesionym uchwałą Walnego Zgromadzenia Delegatów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego z dnia 27 stycznia 2007 r. |
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Artykuł 1
Stowarzyszenie przyjęło nazwę Polskie Towarzystwo Psychologiczne, w dalszej części zwane “Towarzystwem”.
Artykuł 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polski, a siedzibą władz – miasto stołeczne Warszawa.
Artykuł 3
Towarzystwo działa zgodnie z Konstytucją RP i na podstawie Prawa o stowarzyszeniach oraz posiada osobowość prawną.
Artykuł 4
Towarzystwo może powoływać oddziały terenowe, sekcje i inne placówki na zasadach określonych w niniejszym statucie. Oddziały terenowe oraz placówki wskazane uchwałą Zarządu Głównego mogą posiadać osobowość prawną.
Artykuł 5
Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń.
Artykuł 6
- Towarzystwo używa pieczątki o treści: Polskie Towarzystwo Psychologiczne – Zarząd Główny.
- Towarzystwo może posiadać oznakę członkowską.
- Towarzystwo wydaje swoim członkom legitymacje.
Artykuł 7
- Towarzystwo opiera działalność na aktywności i na pracy społecznej członków.
- Towarzystwo do prowadzenia swych prac może zatrudniać pracowników.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Cały dochód z prowadzonej działalności, w tym działalności gospodarczej przeznacza się na realizację celów statutowych.
Rozdział II
Cele i formy działania
Artykuł 8
- Celem Towarzystwa jest rozwijanie i popularyzacja psychologii jako nauki i zawodu oraz szczególna dbałość o to, by dyscyplina ta – w zgodzie z wartościami humanistycznymi – służyła ludziom pomocą w życiu i zachowaniu zdrowia.
- Towarzystwo w ramach działalności prowadzonej w formie organizacji pożytku publicznego realizuje cel określony w ust. 1, w szczególności przez:
- stwarzanie warunków sprzyjających rozwijaniu społecznej, naukowej i dydaktycznej działalności członków oraz podnoszeniu ich kwalifikacji i etyki zawodowej;
- ochronę profesji i etosu psychologa wyrażająca się troską o poziom etyczny i merytoryczny wykonywania praktyki psychologicznej oraz dbałością o interesy osób korzystających z usług psychologicznych;
- inspirowanie psychologów do podejmowania ważnych problemów społecznych i zawodowych, szczególnie w zakresie promocji zdrowia;
- działania i świadczenia interwencyjne psychologiczne i psychospołeczne, w tym na rzecz pomocy ofiarom przestępstw, osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych, ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych, osobom wykluczonym społecznie lub zagrożonym wykluczeniem oraz pomocy w ochronie dóbr osobistych naruszonych lub zagrożonych przestępstwem;
- współpracę z władzami państwowymi i samorządowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie nauczania, stosowania i rozwijania psychologii;
- reprezentowanie członków Towarzystwa wobec władz państwowych związkowych i samorządowych;
- utrzymywanie kontaktów z innymi towarzystwami naukowymi i profesjonalnymi o podobnym profilu działania w kraju i za granicą;
- dbałość o poziom kompetencji zawodowych psychologów poprzez organizowanie szkoleń, kursów i konsultacji oraz udział w procedurach specjalizacyjnych;
- działanie na rzecz rozwijania metod oraz standardów badań i praktyki psychologicznej;
- inspirowanie i prowadzenie badań naukowych, organizowanie zjazdów naukowych, konferencji, seminariów, konkursów i zebrań naukowych;
- inspirowanie oraz tworzenie placówek prowadzących działalność usługową (szkoleniową, badawczą, terapeutyczną, profilaktyczną itp.);
- szerzenie i popularyzację wiedzy psychologicznej w formie wykładów publicznych, odczytów, publikacji oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych;
- działania na rzecz podnoszenia jakości usług psychologicznych poprzez system rekomendowania specjalistycznych umiejętności psychologicznych;
- prowadzenie doradztwa naukowo-badawczego, konsultacji i ekspertyz, szkolenia i kształcenia umiejętności psychologicznych;
- prowadzenie działalności wydawniczej i współpracę w tym zakresie z innymi wydawnictwami oraz prowadzenie biblioteki Towarzystwa;
- Przedmiot działalności Towarzystwa określony w ust 2 pkt 1 – 7 realizowany jest w formie działalności nieodpłatnej, działalność określona w ust 2 pkt 8-15 realizowana jest w formach odpłatnych.
- Towarzystwo w ramach działalności gospodarczej, z której dochody przeznaczane są włącznie na realizację celu, o którym mowa w ust.1 praktycznie i komercyjnie popularyzuje wiedzę psychologiczną, stwarza warunki dla prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz warunki do wykorzystywania wypracowanych przez naukę technik i metod badawczych w różnych dziedzinach życia poprzez:
- wydawanie i sprzedaż książek oraz prowadzenie innej działalności wydawniczej w różnych formach,
- wydawanie i sprzedaż testów psychologicznych i innych narzędzi badawczych i edukacyjnych w różnych formach i na różnych nośnikach,
- działalność w zakresie prowadzenia i wspomagania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie psychologii, socjologii i pedagogiki,
- działalność w zakresie edukacji i kształcenia,
- działalność w zakresie rekrutacji pracowników,
- produkcję i rozpowszechnianie filmów i nagrań o charakterze edukacyjnym,
- produkcję i sprzedaż gier i zabawek edukacyjnych,
- inną działalność umożliwiającą realizację celów o których mowa w ust. 4.
- Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej i utworzeniu jednostek prowadzących działalność, o której mowa w ust. 4, w tym ich form prawno-organizacyjnych, podejmuje Zarząd Główny w formie uchwały.
- Towarzystwo prowadzi się odrębny system ewidencji rachunkowej działalności odpłatnej i nie odpłatnej oraz odrębnie dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
Artykuł 9
Osoby należące do Towarzystwa mogą mieć status członka:
- zwyczajnego
- nadzwyczajnego
- wspierającego
- honorowego
Artykuł 10
Członkiem zwyczajnym może zostać osoba mająca dyplom magistra psychologii, wprowadzona do Towarzystwa przez dwóch członków zwyczajnych.
Artykuł 11
- Członkiem nadzwyczajnym może zostać osoba mająca ukończone studia wyższe na poziomie magisterskim i wprowadzona przez dwóch członków zwyczajnych o co najmniej dwuletnim stażu członkowskim.
- Członkiem nadzwyczajnym może zostać student kierunku psychologicznego, po zaliczeniu co najmniej trzeciego roku studiów. Członkowie nadzwyczajni po ukończeniu studiów psychologicznych nabywają praw członków zwyczajnych. Członkostwo nadzwyczajne ustaje w przypadku nie ukończenia lub rezygnacji ze studiów.
Artykuł 12
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie dla Towarzystwa.
- Uchwałę o przyjęciu członka wspierającego podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.
2.1. Wniosek w sprawie przyjęcia członka wspierającego opiniuje Zarząd Oddziału właściwy dla terenu, na którym działa kandydująca osoba prawna.
Artykuł 13
- Członków zwyczajnych i nadzwyczajnych przyjmuje Zarząd Oddziału na podstawie pisemnych deklaracji kandydata zawierających zobowiązanie przestrzegania statutu Towarzystwa oraz Kodeksu Etyczno-Zawodowego Psychologa.
- W wypadku negatywnej decyzji Zarządu Oddziału, ubiegającemu się o przyjęcie do Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Oddziału, a w razie ponownej odmowy – do Walnego Zgromadzenia Delegatów Towarzystwa.
Artykuł 14
Członkowi zwyczajnemu Towarzystwa przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.
Członek Towarzystwa ma prawo:
- udziału we wszelkich formach statutowej działalności Towarzystwa;
- korzystania z pomocy naukowej, doradczej i prawnej Towarzystwa;
- rozwijania indywidualnej działalności zgodnie z posiadanymi kompetencjami i Statutem Towarzystwa.
Artykuł 15
- Członek nadzwyczajny posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
- W wypadku spełnienia przez członka nadzwyczajnego warunków określonych w artykule 10 Statutu Zarząd Oddziału – na wniosek zainteresowanego – podejmuje uchwałę o zmianie statusu członka z zaliczeniem stażu członkowskiego.
Artykuł 16
Członek wspierający ma prawo do korzystania z pomocy naukowej i doradczej Towarzystwa oraz innych form jego merytorycznej działalności.
Artykuł 17
- Członkostwo honorowe nadaje – na wniosek Zarządu Głównego – Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa osobom szczególnie zasłużonym dla polskiej psychologii.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, ponadto jest zwolniony z obowiązku opłacania składek członkowskich.
- Członkostwo honorowe może być również nadane obywatelowi innego państwa jako dowód uznania wybitnych osiągnięć naukowych lub szczególnych zasług dla polskiej psychologii.
- Członkostwa honorowego może pozbawić Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa.
Artykuł 18
- W uznaniu zasług dla Towarzystwa Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa może przyznać odznakę “Zasłużony dla Polskiego Towarzystwa Psychologicznego”.
1.1. Odznaka “Zasłużony dla Polskiego Towarzystwa Psychologicznego” może być przyznana również obywatelowi innego państwa. - Wnioski w sprawie odznaczenia wysuwa – z inicjatywy własnej lub Zarządu Oddziału – Zarząd Główny.
Artykuł 19
Członek zwyczajny i nadzwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
- aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
- przestrzegania zasad etyki zawodowej zapisanych w Kodeksie Etyczno-Zawodowym Psychologaoraz dbałości o dobro i prawa osoby ludzkiej;
- regularnego opłacania składek członkowskich; obowiązek płacenia składek nie dotyczy emerytów.
Artykuł 20
- Członkostwo zwyczajne i nadzwyczajne ustaje w wyniku:
1.1. dobrowolnego wystąpienia członka zgłoszonego na piśmie właściwemu Zarządowi Oddziału;
1.2. skreślenia przez Zarząd Oddziału z powodu uchylania się od obowiązków członkowskich, a zwłaszcza zalegania z opłatą składek;
1.3. wykluczenia prawomocnym orzeczeniem sądu koleżeńskiego. - Tryb utraty praw członkowskich z powodów określonych w punkcie 1.2 ustala regulamin uchwalony przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Od uchwały Zarządu Oddziału w sprawie skreślenia przysługuje członkowi prawo odwołania się do Zarządu Głównego. Uchwała Zarządu Głównego jest ostateczna.
- W przypadku ustania członkostwa jego przywrócenie może nastąpić zgodnie z uchwałą Zarządu Oddziału:
4.1 jeżeli członkostwo ustało z powodu określonego w ust. 1 pkt 1.1 to jego przywrócenie może nastąpić na zasadach uwzględniających indywidualne powody rezygnacji z członkostwa.
4.2 jeżeli członkostwo ustało z powodu określonego w ust. 1 pkt 1.2 to jego przywrócenie może nastąpić jedynie po uregulowaniu zobowiązań wobec Towarzystwa.
Artykuł 21
Przynależność do Towarzystwa członka wspierającego ustaje w wyniku:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
- skreślenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego w przypadku nie wywiązywania się z przyjętych zobowiązań.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
Artykuł 22
- Władzami Towarzystwa są:
1.1. Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa,
1.2. Zarząd Główny,
1.3. Główna Komisja Rewizyjna,
1.4. Sąd Koleżeński. - Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, o ile Statut nie stanowi inaczej.
Zasady i tryb kampanii wyborczej do władz Towarzystwa
Artykuł 23
Nad przygotowaniem i przebiegiem kampanii wyborczej pieczę sprawuje przewodniczący Sądu Koleżeńskiego. W tym celu:
- w pierwszym miesiącu roku kalendarzowego kończącego kadencję ustępujących władz Towarzystwa ogłasza rozpoczęcie kampanii;
- przyjmuje zgłoszenia kandydatur na przewodniczącego Towarzystwa od: zainteresowanych kandydatów, grup liczących nie mniej niż 10 członków zwyczajnych, Zarządów Oddziałów oraz Zarządu Głównego;
- uzyskuje od zgłoszonych kandydatów pisemne wyrażenie ich zgody;
- umożliwia kandydatom realizację kampanii wyborczej.
Artykuł 24
- Kandydaci na przewodniczącego mają prawo do:
1) przedstawienia swojego programu wyborczego w pismach i biuletynach Towarzystwa;
2) przedstawienia swojego programu wyborczego członkom Towarzystwa bezpośrednio na zebraniach dowolnych oddziałów, sekcji, grup, zespołów specjalistycznych itp., a w tym także o zasięgu ogólnopolskim. - Kandydaci realizujący uprawnienia wynikające z ust.1 pkt 1 i 2 mają prawo do jednakowej pomocy materialno-organizacyjnej ze strony władz Towarzystwa.
Artykuł 25
Naruszenie zasad kampanii wyborczej może być zaskarżone do Walnego Zgromadzenia Delegatów Towarzystwa, które rozstrzyga skargę ostatecznie.
Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa
Artykuł 26
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie Delegatów, w dalszej części zwane “Walnym Zgromadzeniem”.
- Walne Zgromadzenie ma prawo podejmowania uchwał w pierwszym terminie w obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
Artykuł 27
- W Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa z głosem stanowiącym udział biorą:
1) delegaci wybrani przez Walne Zebranie Oddziałów w liczbie nie większej niż jeden delegat na 20 członków Oddziału,
2) członkowie honorowi Towarzystwa – z ograniczeniem wynikającym z art.17 pkt 2. - W Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa z głosem doradczym mogą brać udział:
1) zaproszeni goście,
2) przedstawiciele członków wspierających.
3) członkowie ustępujących władz Towarzystwa, którzy nie zostali wybrani delegatami.
Artykuł 28
Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się raz na trzy lata w czasie i miejscu oznaczonym przez Zarząd Główny. O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Zarząd Główny zawiadamia co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.
Artykuł 29
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa;
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego;
- rozpatrywanie wniosku Głównej Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;
- wybór przewodniczącego Towarzystwa i przewodniczącego Sądu Koleżeńskiego oraz członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego; kandydatury do władz zgłaszają w czasie Walnego Zgromadzenia: delegaci, członkowie honorowi oraz przewodniczący Sądu Koleżeńskiego;
- zatwierdzanie regulaminów Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego;
- nadawanie – na wniosek Zarządu Głównego – członkostwa honorowego Towarzystwa;
- ustalanie wysokości składek członkowskich;
- uchwalanie zmian w statucie;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa;
- rozstrzyganie wniosków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Delegatów;
- rozstrzyganie odwołań od decyzji Walnego Zgromadzenia Oddziału i Zarządu Głównego;
- rozstrzyganie skarg na orzeczenia Sądu Koleżeńskiego II instancji w trybie kasacji. Podjęcie uchwały o uwzględnieniu skargi kasacyjnej skutkuje uchyleniem orzeczenia Sądu Koleżeńskiego i skierowaniem sprawy do ponownego rozpoznania przez Sąd Koleżeński I instancji.
Artykuł 30
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej albo przynajmniej 1/5 liczby Zarządów Oddziałów.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje przede wszystkim nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- W Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu z głosem stanowiącym udział biorą delegaci wybrani przez ostatnie Walne Zgromadzenia Oddziałów oraz – z ograniczeniem wynikającym z art. 17 pkt 2 – członkowie honorowi Towarzystwa.
Zarząd Główny
Artykuł 31
- Przewodniczący Towarzystwa oraz pozostali członkowie Zarządu Głównego w liczbie od piętnastu do dwudziestu pięciu osób są wybierani przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym.
- W wypadku rezygnacji lub śmierci w trakcie kadencji osoby wybranej przez Walne Zgromadzenie Zarząd Główny ma prawo uzupełniania swego składu.
2.1. Uzupełnienie następuje w wyniku głosowania tajnego.
2.2. W trakcie kadencji, w trybie kooptacji, Zarząd Główny może zmienić nie więcej niż jedną piątą swego składu wybranego przez Walne Zgromadzenie. - Jeżeli sytuacja określona w ust. 2 dotyczy przewodniczącego Towarzystwa, funkcję tę pełni do końca kadencji jeden z wiceprzewodniczących, wybrany przez członków Zarządu Głównego w tajnym głosowaniu.
Artykuł 32
- W obradach plenarnych Zarządu Głównego z głosem stanowiącym udział biorą członkowie Zarządu Głównego.
- W obradach plenarnych Zarządu Głównego z głosem doradczym mogą brać udział zaproszeni goście oraz przewodniczący lub ich przedstawiciele:
- Sądu Koleżeńskiego,
- Głównej Komisji Rewizyjnej,
- Zarządów Oddziałów Towarzystwa,
- wydzielonych placówek Towarzystwa.
Artykuł 33
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Towarzystwa i działanie w jego imieniu;
- kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zgromadzenia;
- uchwalanie planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu;
- zatwierdzanie bilansu i innych sprawozdań finansowych;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Towarzystwa;
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów;
- powoływanie i rozwiązywanie sekcji, placówek, komisji problemowych stałych i okresowych, grup ekspertów i doradców dla rozstrzygania merytorycznych spraw Towarzystwa;
- określanie zasad rekomendowania specjalistycznych umiejętności profesjonalnych;
- uchwalanie regulaminu działalności Prezydium Zarządu Głównego oraz innych regulaminów wewnętrznych;
- występowanie z wnioskami do Walnego Zgromadzenia w sprawie członkostwa honorowego Towarzystwa;
- występowanie z wnioskami do Walnego Zgromadzenia w sprawie przyznania odznaki “Zasłużony dla Polskiego Towarzystwa Psychologicznego”;
- podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa w stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych;
- powoływanie Komitetów Redakcyjnych wydawnictw i pism Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał wskazujących placówki Towarzystwa, które posiadają osobowość prawną;
- ustalanie zasad opiniowania uchwał zarządów oddziałów terenowych Towarzystwa o nadaniu oddziałowi osobowości prawnej,
- podejmowanie uchwał o podjęciu działalności gospodarczej i utworzeniu jednostek prowadzących działalność gospodarczą i ich form prawno-organizacyjnych.
Artykuł 34
- Uchwały Zarządu Głównego podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy, członków w tym przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących. W wypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
- Posiedzenia Zarządu Głównego są zwoływane przez Prezydium w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku, i są prowadzone przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Towarzystwa.
Artykuł 35
Zarząd Główny wybiera ze swego grona Prezydium, w skład, którego wchodzą: oprócz przewodniczącego Towarzystwa, dwóch wiceprzewodniczących, sekretarz generalny i jego zastępca, skarbnik oraz trzech do pięciu członków.
Artykuł 36
- Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego, zgodnie z regulaminem działalności uchwalonym przez Zarząd Główny.
- Uchwały Prezydium zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, w tym przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących i mogą podlegać zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Zarządu Głównego.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
Główna Komisja Rewizyjna
Artykuł 37
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z sześciu osób, które wybierają ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę.
- Członkiem Głównej Komisji Rewizyjnej może być osoba, która:
- ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
- nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie,
- nie pozostaje w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu Głównego.
- Członkowi Głównej Komisji Rewizyjnej nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu członkostwa w Głównej Komisji Rewizyjnej, przysługuje natomiast zwrot kosztów przejazdów związanych z realizacją zadań.
Artykuł 38
- Główna Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności Towarzystwa.
- Działalność kontrolna Głównej Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z potrzebami, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Główna Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zgromadzeniu sprawozdanie z działalności władz Towarzystwa oraz przedstawia wniosek w sprawie absolutorium.
- Główna Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego i innych agend Towarzystwa z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
- Przedstawiciele Głównej Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego i Prezydium z głosem doradczym.
Artykuł 39
Szczegółowy zakres działalności Głównej Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.
Sąd Koleżeński
Artykuł 40
- Sąd Koleżeński jest dwuinstancyjny.
- Sąd I instancji składa się z ośmiu osób, które ze swego grona wybierają przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Sąd II instancji składa się z pięciu członków, w tym przewodniczącego Sądu Koleżeńskiego, który jest z urzędu przewodniczącym Sądu II instancji.
- Zasady organizacji i tryb działania Sądu Koleżeńskiego I i II instancji określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.
Artykuł 41
- Sąd Koleżeński jest jedynym organem Towarzystwa powołanym do:
1) orzekania o zgodności postępowania członków Polskiego Towarzystwa Psychologicznego z Kodeksem Etyczno-Zawodowym Psychologa,
2) rozstrzygania – wynikłych w obrębie Towarzystwa – sporów między członkami,
3) rozpatrywania skarg członków Towarzystwa dotyczących działania organów statutowych Towarzystwa. - Od orzeczeń II instancji Sądu Koleżeńskiego przysługuje stronom prawo złożenia skargi kasacyjnej do Walnego Zgromadzenia Delegatów w terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia Sądu Koleżeńskiego II instancji.
- Regulamin Sądu Koleżeńskiego określa tryb postępowania kasacyjnego oraz organ za pośrednictwem którego skarga ma być wniesiona do Walnego Zgromadzenia Delegatów.
- Przewodniczący Sądu Koleżeńskiego sprawuje pieczę nad przygotowaniem i przebiegiem kampanii wyborczej do otwarcia obrad Walnego Zgromadzenia.
Rozdział V
Oddziały terenowe, sekcje i placówki Towarzystwa
Artykuł 42
- Na wniosek, co najmniej dwudziestu członków zwyczajnych zamieszkujących lub pracujących na jednym terenie Zarząd Główny może podjąć uchwałę o utworzeniu Oddziału Towarzystwa.
- Teren działalności Oddziału i miejsce jego siedziby ustala Zarząd Główny.
- Oddziały używają pieczęci o treści – Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Zarząd Oddziału w … .
Artykuł 43
Rozwiązanie oddziału terenowego następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego na wniosek:
1) Walnego Zebrania Oddziału zgodnie z art. 48 pkt. 7,
2) Komisji Rewizyjnej Oddziału zaopiniowany przez Główną Komisję Rewizyjną,
3) Zarządu Głównego zaakceptowany przez Główną Komisję Rewizyjną”.
Artykuł 44
- Władzami Oddziału są:
- Walne Zebranie Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja wszystkich władz Oddziału trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
Walne Zebranie Oddziału
Artykuł 45
- Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zebranie Oddziału, zwane w dalszej części Statutu Walnym Zebraniem.
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
Artykuł 46
- W Walnym Zebraniu z głosem stanowiącym udział biorą członkowie zwyczajni oraz – z ograniczeniami wynikającymi z art. 17 pkt 2 i art. 15 pkt 1 Statutu odpowiednio – członkowie honorowi i członkowie nadzwyczajni.
- W Walnym Zebraniu z głosem doradczym mogą brać udział przedstawiciele członków wspierających i inni zaproszeni goście.
Artykuł 47
- Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się raz na trzy lata w czasie i miejscu oznaczonym przez Zarząd Oddziału.
1.1. O czasie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd Oddziału zawiadamia co najmniej na dwadzieścia jeden dni przed wyznaczonym terminem. - Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd Oddziału z inicjatywy własnej lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, albo przynajmniej jednej piątej liczby członków Oddziału – nie mniej jednak niż dziesięciu osób. Prawo zwoływania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania ma także Zarząd Główny Towarzystwa.
2.1. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane w terminie nie dłuższym niż dwadzieścia jeden dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje przede wszystkim nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Artykuł 48
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału, zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami Walnego Zgromadzenia Towarzystwa;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Oddziału;
- wybór przewodniczącego i pozostałych członków Zarządu Oddziału, a także składu Komisji Rewizyjnej;
- wybór delegatów i ich zastępców do Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- podejmowanie uchwał w sprawie osobowości prawnej, zaopiniowanych przez Zarząd Główny. Uchwała taka musi być przyjęta większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej 1/4 ogólnej liczby członków Oddziału;
- podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Oddziału. Uchwała taka musi być przyjęta większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Oddziału.
Artykuł 49
Walne Zebranie ma prawo podejmowania uchwał w pierwszym terminie w obecności, co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych, z wyłączeniem art. 48, pkt. 6 i 7.
Zarząd Oddziału
Artykuł 50
- Zarząd Oddziału składa się oprócz przewodniczącego z czterech do dziesięciu członków.
- Zarząd Oddziału wybiera ze swego grona wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- W przypadku rezygnacji lub śmierci w trakcie kadencji osoby wybranej przez Walne Zebranie Zarząd Oddziału ma prawo uzupełniania swego składu.
3.1. Uzupełnienie następuje w wyniku głosowania tajnego.
3.2. W trakcie kadencji, w trybie kooptacji, zarząd Oddziału może zmienić nie więcej niż jedną piątą swego składu wybranego przez Walne Zebranie.
Artykuł 51
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- reprezentowanie Oddziału i działanie w jego imieniu;
- kierowanie działalnością Oddziału zgodnie ze Statutem Towarzystwa, postanowieniami jego władz oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zebrania;
- przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych oraz nadzwyczajnych;
- przedstawianie wniosków w sprawie przyjęcia lub skreślenia członka wspierającego;
- zarządzanie majątkiem Oddziału w ramach uprawnień przyznawanych przez Zarząd Główny;
- opracowywanie rocznych preliminarzy budżetowych i przedkładanie ich do zatwierdzenia Zarządowi Głównemu;
- składanie okresowych sprawozdań Zarządowi Głównemu z działalności merytorycznej i finansowej.
Artykuł 52
Posiedzenie Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące i są prowadzone przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego.
Artykuł 53
- Uchwały Zarządu Oddziału podejmowane są w obecności, co najmniej połowy członków Zarządu, w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego.
- W wypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
Komisja Rewizyjna
Artykuł 54
- Komisja Rewizyjna oddziału składa się z trzech do pięciu osób, które ze swego grona wybierają przewodniczącego i jego zastępcę.
- Przepisy art. 37 ust 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Artykuł 55
- Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania kontroli całokształtu działalności Oddziału.
- Działalność kontrolna Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z potrzebami, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu sprawozdanie z działalności Zarządu Oddziału i przedstawia wniosek w sprawie absolutorium.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń pokontrolnych.
- Przedstawiciele Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
Sekcje Towarzystwa
Artykuł 56
Członkowie Towarzystwa w liczbie, co najmniej 20 osób mogą tworzyć sekcje dla poszczególnych specjalności w zakresie psychologii. Utworzenie sekcji wymaga zgody Zarządu Głównego lub z jego upoważnienia – Zarządu właściwego Oddziału.
Artykuł 57
Do władz sekcji mogą być wybierani także członkowie nadzwyczajni Towarzystwa posiadający rekomendacje Towarzystwa w dziedzinie dla której sekcja została powołana.
Artykuł 58
Do władz sekcji stosuje się odpowiednio postanowienia niniejszego statutu dotyczące władz Oddziału.
Placówki Towarzystwa
Artykuł 59
- Placówki mogą powstawać z inicjatywy grupy członków Towarzystwa lub Prezydium Zarządu Głównego. Decyzje o powołaniu placówki podejmuje Zarząd Główny.
- Placówki działają samorządnie i autonomicznie, na podstawie własnych regulaminów zatwierdzanych przez Prezydium Zarządu Głównego.
- Placówki funkcjonują zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa pracy, ustaw o samorządzie pracowniczym i o związkach zawodowych itd.
Artykuł 60
- Placówką zarządza jej dyrektor, który jest upoważniony do podpisywania umów i decyzji finansowych w ramach środków znajdujących się w dyspozycji placówki.
- Dyrektora placówki powołuje i odwołuje Prezydium Zarządu Głównego. Powoływanie i odwoływanie dyrektora placówki założonej przez grupę członków Towarzystwa, wymaga uzgodnienia z samorządem pracowniczym placówki.
- Dyrektorami placówek nie mogą być członkowie Prezydium Zarządu Głównego, którzy statutowo są upoważnieni do podpisywania pism i dokumentów majątkowych w imieniu władz Towarzystwa oraz członkowie Komisji Rewizyjnej.
- Zmiana stanu i sposobu wykorzystania zasobów materialnych, którymi dysponują placówki utworzone przez grupę członków wymaga uzgodnienia z dyrekcją i samorządem pracowniczym tych placówek.
Artykuł 61
- Działalność merytoryczna i finansowa placówki podlega okresowym ocenom przez Prezydium ZG, które wyniki ocen przekazuje dyrektorowi do wykorzystania.
- Placówki prowadzą samodzielną działalność finansową i w swych zobowiązaniach nie mogą wykraczać poza zasoby, którymi dysponują. Zaciąganie zobowiązań, których przedmiotem są środki trwałe placówki oraz zaciąganie kredytów i pożyczek wymaga zgody Zarządu Głównego.
Rozdział VI
Osobowość prawna oddziałów terenowych Towarzystwa i placówek Towarzystwa
Artykuł 62
Uchwała Zarządu Głównego, o której mowa w art. 4, podejmowana jest na wniosek Zarządu Oddziału Towarzystwa lub dyrektora placówki Towarzystwa.
Artykuł 63
Osobowość prawną może uzyskać Oddział Towarzystwa, którego Walne Zebranie podejmie uchwałę nadaniu osobowości prawnej i zostanie ona pozytywnie zaopiniowana przez Zarząd Główny, zgodnie z zasadami opiniowania takich uchwał ustalonymi w trybie art. 33 pkt 15.
Artykuł 64
- Osobowość prawną może uzyskać placówka Towarzystwa, która w szczególności:
- co najmniej przez dwa lata prowadzi samodzielną działalność, do której nie zgłaszano zastrzeżeń merytorycznych i finansowych,
- korzysta z fachowej obsługi przy prowadzeniu własnej księgowości i obsługi finansowej,
- zatrudnia na podstawie umowy o pracę dyrektora powołanego w trybie art. 60.
- Podejmując uchwałę wymienioną w art. 62, Zarząd Główny uwzględnia ocenę dotychczasowej działalności placówki Towarzystwa.
- Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do jednostek organizacyjnych utworzonych w celu prowadzenia działalności, o której mowa w art. 8 ust 4 .
Artykuł 65
Po otrzymaniu odpisu stosownej uchwały Zarządu Głównego, Zarząd Oddziału Towarzystwa lub odpowiednio dyrektor placówki Towarzystwa, występuje z wnioskiem do właściwego sądu o dokonanie wpisu w rejestrze o uzyskaniu osobowości prawnej.
Artykuł 66
Majątek będący w dyspozycji Oddziału Towarzystwa lub placówki, uwidoczniony w dokumentacji finansowej, z dniem podjęcia uchwały, o której mowa w art. 4, staje się, z zastrzeżeniem art. 72, majątkiem Oddziału Towarzystwa lub odpowiednio placówki, wymienionej w danej uchwale.
Artykuł 67
- Uzyskanie przez Oddział Towarzystwa lub placówkę Towarzystwa osobowości prawnej nie wyłącza stosowania do nich przepisów art. 8, 59, 60, 61 ust. 1 i art. 72 Statutu.
- Regulamin Oddziału Towarzystwa lub placówki Towarzystwa zawierający postanowienia w zakresie trybu postępowania w przypadku rozwiązania lub likwidacji Oddziału lub placówki, podlegają zatwierdzeniu przez Prezydium Zarządu Głównego.
Artykuł 68
- Zarząd Główny określa zakres i wysokość dofinansowania działalności statutowej Zarządu Głównego przez jednostkę, o której mowa w art. 64 lub jednostkę prowadzącą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 4.
- Z Zarządem Oddziału Towarzystwa, który uzyskał osobowość prawną, może być zawierane porozumienie o dofinansowaniu działalności statutowej Zarządu Głównego, z tym, że dofinansowanie następuje wyłącznie z dochodów uzyskanych przez Oddział Towarzystwa w wyniku wykonywanej na własny rachunek działalności gospodarczej.
Rozdział VII
Majątek i fundusze
Artykuł 69
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
Artykuł 70
Na fundusze Towarzystwa składają się:
- wpływy uzyskiwane ze składek członkowskich,
- dochody z nieruchomości i ruchomości będących w posiadaniu Towarzystwa,
- dotacje, subwencje, darowizny i zapisy,
- wpływy z działalności szkoleniowej, doradczo-ekspertalnej, usługowo-badawczej, wydawniczej oraz innej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
Prowadząc działalność gospodarczą Towarzystwo przestrzega obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Artykuł 71
Wpływy ze składek członkowskich są wykorzystywane przez Zarząd Główny i Zarządy Oddziałów w proporcjach ustalonych przez Walne Zgromadzenie.
Artykuł 72
Wszelkie postanowienia władz Towarzystwa zmierzające do uszczuplenia majątku nieruchomego wymagają zgody dwóch trzecich głosów delegatów obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
Artykuł 73
- Do ważności pism i dokumentów majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy przewodniczącego lub wskazanego przez Zarząd Główny wiceprzewodniczącego oraz sekretarza generalnego lub skarbnika.
- Zgodnie z niniejszym statutem zabrania się :
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji, zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Rozdział VIII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
Artykuł 74
- Zmiany Statutu, jak też rozwiązanie się Towarzystwa mogą nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia, powziętej większością dwóch trzecich głosów przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby delegatów.
- Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać sposób likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.